«

»

Steigan og kildesjekk

 

Steigan sprer flaske nyheter

Jeg har sjekket Steigan.no for bloggens sjekking av kilder den bruker. Som kjent er det Pål Steigan som driver bloggen. Steigans blogg er kjent for å være svært ukritisk til Russland og mange mener bloggen er en del av Russisk propaganda.

Bloggen er pro russisk og stiller seg bak både Russlands krigføring i Ukraina og Syria. Bloggen stiller seg f.eks tvilende til havarikommisjonens rapport etter nedskytingen av MH17.

Jeg ville sjekke ut hvor mange ganger bloggen refererer til web sider som står oppført som russisk propaganda. Jeg brukte da den mest seriøse listen utarbeidet av propornot.com, Tirsdag 2.5-2017 søkte jeg opp alle websidene på Steigans blogg og fant at Steigan har brukt disse sidene som referanse 316 ganger. Nedenfor finner dere en liste over hver enkelt av sidene og hvor ofte de blir referert til.

Web side Antall Web side Antall
nsnbc.me 4 off-guardian.org 3
ahtribune.com 3 orientalreview.org 4
anonhq.com 2 antiwar.com 4
presstv.com 2 rbth.com 4
beforeitsnews.com 2 rense.com 1
ronpaulinstitute.org 6  rt.com  62
consortiumnews.com 34  russia-insider.com  20
sana.sy 21 southfront.org 2
dcleaks.com 1 sputniknews.com 50
the-newspapers.com 1 endoftheamericandream.com 1
theduran.com 28 theeconomiccollapseblog.com 4
thefreethoughtproject.com 2 thesaker.is 9
globalresearch.ca 1 truth-out.org 1
journal-neo.org 27 katehon.com 2
libertyblitzkrieg.com 4 wikileaks.org 2
fort-russ.com 4 newcoldwar.org 2
yournewswire.com 3

 

I disse tider med stadig økende problem med dels ren russisk propaganda og falske nyheter er det helt nødvendig å sjekke kilder. Jeg skrev om dette på min siste blogg. Siden jeg skriver blogg selv, er det å sjekke kilder en helt nødvendig del av rutinene. Det er tydelig at Steigan tar heller lett på denne biten.

Dersom det skulle dukke opp noe på en web side som du er litt usikker på, så er ofte noe så enkelt som et domene sjekk løysingen. Jeg sjekket et par av sidene som Steigan har brukt og finner blant annet dette:

thesaker.is

Domenet med endelsen is er egentlig islandsk domene. Dette betyr ofte ikke så mye, men gir en indikasjon på sidens tilhørighet. Domenesøket viser at et firma i USA med navn: Saker Analytics, LLC eier domenet. Jeg søker videre på firmaets navn og finner ut at det ble etablert 13 januar 2015. Navn på eier eller navn på den som skriver på nettstedet fant jeg ikke. Imidlertid skriver Anders Romelsjö på Steigans blogg: Bakom pseudonymen döljer sig en man av ryskt ursprung som arbetat i USA sedan 2002.

13 Januar 2015, det vil si på samme dag som firmaet ble registrert ble også domenet registrert går det fram av domenesøk. Hvor kommer da 2002 fra? 2015 er for ordens skyld den tiden da Russland startet sin storstilte propaganda.

the-nespapers.com

Domener med com er opprinnelig ment som et amerikansk domene, men er blitt utvannet de siste årene. Imidlertid er det slik at com domener får oss til å tenke USA. Et domenesøk på the-newspapers.com viser at domenet hører til i Russland og byen Ufa.

Slik kunne vi gått gjennom samtlige sider. Etter min mening er Pål Steigan «redaktør» for sitt eget nettsted. Om han bruker gjesteblogger, så er det likevel hans ansvar å sjekke troverdigheten til kildene som blir brukt. Min blogg omhandler Ukraina. Steigan skriver mye om Ukraina han også. Det er fint, men sjekking av kilder savnes.

Facebook